De Belgen gaan steeds meer op culinair onderzoek

Een team van gegevensdeskundigen, koks en trendwatchers sloeg de handen in elkaar met AEG om amateurkoks te helpen de smaken van morgen te beheersen. Ze verzamelden en analyseerden onlinegegevens afkomstig van media zoals Google en Instagram en voorspelden op die basis de meest trendy ingrediënten, recepten en thema's en vragen voor 2018.

Momenteel is koken even trendy als de mode. Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe ingrediënten, nieuwe manieren van koken en nieuwe bereidingswijzen. We besteden dus ook meer tijd aan het opzoeken van informatie over deze thema's. Het project Taste of Tomorrow is op poten gezet om de amateurkoks te helpen op de hoogte te blijven van de nieuwe trends. Met de hulp van een team van deskundigen, onder wie een dataspecialist, een journalist en een chef, zijn gegevens verzameld en geanalyseerd, om zo zeven nieuwe kooktrends voor 2018 te ontdekken.

Een opmerkelijke vaststelling is dat voeding belangrijker geworden is voor onze persoonlijke identiteit. 20 jaar geleden gebruikten we verschillende merken om te tonen wie we waren. Vandaag identificeren we ons niet alleen meer aan de hand van de merken, maar ook aan de hand van eten. Wat er op ons bord ligt en waar we eten, is gekoppeld aan kennis en gezondheid, beide geëvolueerd tot ware statussymbolen. Voeding is ook visueler geworden dan vroeger, en door de sociale media verspreiden de trends zich sneller over de hele wereld, licht Sofia Andreasson, trenddeskundige bij AEG, toe.

Dankzij de explosie van de sociale media en de zoekmachines kunnen amateurkoks nieuwe trends op het gebied van voeding en bereidingswijzen verkennen, uitproberen en delen. Opdat de amateurkoks de nieuwe trends zouden kunnen testen en de smaken van morgen zouden kunnen beheersen, heeft het team van deskundigen de online verzamelde gegevens geanalyseerd, om zo de voedingstrends voor 2018 te voorspellen. Uit deze analyse kon men afleiden dat de Belgen meer tijd besteden aan het opzoeken van informatie over kooktrends dan van alledaagse info, zoals de gegevens van een elektricien of een babysitter, of het weerbericht.

 Ik denk dat één van de grootste trends voor amateurkoks in 2018 de ‘yummy’ zal zijn, de zoektocht naar een aangename en interessante smaak. De trend bestaat al in de Aziatische landen, maar de smaak wordt tegenwoordig door de Europese consumenten steeds vaker in hun eigen keukens gecreëerd. Men kan bonen, paddenstoelen, bloemkool of tomaten gebruiken om de ‘yummy’ te vatten. En de volgende stap is dat de industrie op zoek gaat naar producten met een evenwichtige verhouding tussen suiker en zout, dit wil zeggen ‘yummy’ producten, vertelt Heiko Antoniewicz, een Duitse kok bekend voor zijn geavanceerde technologieën.

 

In 2018 worden de volgende voedingstrends verwacht:    

 

Paars boven alles

Paars is het nieuwe groen. Alle felgekleurde vruchten en groenten bevatten antioxidanten. Vele paarse voedingsmiddelen bevatten bovendien het antioxidant anthocyaan, waardoor ze hun natuurlijke paarse kleur krijgen. Deze antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van gezondheidsrisico's. De paarse kleur is bijvoorbeeld terug te vinden in bieten, de paarse zoete aardappel en de hibiscusbloem. In 2018 zullen de mensen deze voedingsmiddelen vaker gaan gebruiken.

Umami

Umami, ook wel "yummy" genoemd, is één van de vijf basissmaken die door de menselijke tong kunnen worden waargenomen. Hij werd in de jaren 1900 beschreven door een Japanse chemicus. Hij noemde deze umami, het Japanse woord voor smakelijk. Hoewel het hier gaat om een basisvoedingsmiddel uit de Japanse keuken, wordt de term pas sinds het laatste decennium gebruikt in de Europese restaurants. En momenteel doet hij zijn intrede in de keukens van de Europese amateurkoks. In 2018 zal hij helemaal ingeburgerd zijn. De umamismaak vinden we onder andere terug in soja, parmezaan en paddenstoelen. Door boleten en shiitakes te vermalen tot een poeder en in een afgesloten bokaal te bewaren en tijdens de bereiding over de gerechten te strooien, kan iedereen de umamismaak proeven.

Gepoft en gebakken

Het sinds jaren bekendste gepofte voedingsmiddel is vast en zeker gepofte mais. Maar in 2018 worden steeds meer granen gepoft en gebruikt in onze keukens, denk maar aan quinoa, amarant en sorghum. De aangename textuur van de granen voegt een nieuwe dimensie aan de gerechten toe. Ze zijn ideaal voor het opwaarderen van salades, alle gerechten met yoghurt, gegrilde groenten, tot zelfs een granola. De granen kunnen in een gewone braadpan gestrooid en gepoft worden.

Oude granen

In tegenstelling tot de modernere zaden en tot rijst blijven de oude granen grotendeels ongewijzigd door de eeuwen heen. Het gaat hier om rogge, spelt, quinoa, gerst, zwarte rijst, khorasantarwe en boekweit. Deze granen zijn rijk aan voedingsstoffen en bieden tal van voordelen voor de gezondheid, gaande van een betere vertering tot een grotere immuniteit. In 2018 zien we vele mogelijke en uiteenlopende bereidingswijzen van deze granen. Zo zijn roggebagels een mooi alternatief voor een gezond ontbijt.

Sous-vide

De "sous-videmethode" is een bereidingstechniek waarbij de voedingsmiddelen in een vacuümverpakking gegaard worden. De verpakkingen worden ondergedompeld in water of gegaard met stoom bij een precieze constante temperatuur. De techniek wordt al jaren gebruikt in restaurants maar in 2018 zal de vacuümmethode ook gebruikt worden door amateurkoks. Met de sous-videtechniek blijft het vocht van de voedingsmiddelen bewaard, worden de smaken verzegeld en verbetert de textuur. Bovendien behouden de voedingsmiddelen al hun vitaminen en voedingsstoffen.

Geen verspilling

Bij producten van dierlijke oorsprong is de bereiding van delen die vaak als overschot of afval werden beschouwd al heel populair, maar in 2018 worden ook groenten opgenomen in deze trend. Met het oog op een duurzame toekomst hoopt men dat dit zal zorgen voor een andere instelling van de mensen op lange termijn. Op dit gebied moet er evenwel nog veel ontdekt worden. Zo worden van de bloemkool doorgaans enkel de roosjes gebruikt. Mara men kan even goed ook de stronkjes gebruiken, bijvoorbeeld als gezond alternatief voor frieten. Zelfs de bladeren zullen hun intrede doen op ons bord.

Vlees zonder vlees

Als we de onderzoeken en de sociale ontwikkeling mogen geloven, zullen we binnenkort enkel nog plantaardige eiwitten eten. In 2018 gaan steeds meer mensen op zoek naar gezonde vervangingsmiddelen voor vlees, zonder daarbij smaak of textuur te verliezen. Tegenwoordig willen de producenten van vleesvervangers niet enkel meer vervangingsmiddelen voor vlees creëren, ze willen het vlees werkelijk vervangen. Er bestaan immers nieuwe interessante manieren om eiwitten aan planten te onttrekken.

 

Team van deskundigen

  • Marti Buckley Kilpatrick, journaliste, kokkin en blogster
  • Lillian Pierson, Data scientist (Gal van Big Data)
  • Heiko Antoniewicz, Duitse kok gespecialiseerd in geavanceerde kooktechnieken
  • Nina Olsson, creatieve blogster en kokkin
  • Sofia Andreasson, deskundige inzake trendonderzoek bij AEG
Over AEG - Electrolux

Electrolux is een wereldleider in huishoudtoestellen, ontwikkeld op basis van een grondig inzicht in de behoeften van de consument, in nauwe samenwerking met professionele gebruikers. We bieden onze klanten slim bedachte, innovatieve oplossingen voor huishoudelijk en professioneel gebruik, met producten zoals koelkasten, vaatwasmachines, kooktoestellen, stofzuigers, airconditioners en kleine huishoudtoestellen. De Groep is aanwezig op meer dan 150 markten en verkoopt jaarlijks meer dan 60 miljoen producten onder befaamde merken zoals Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire en Electrolux Grand Cuisine. In 2015 liet Electrolux een omzet optekenen van zo’n € 13 miljard en stelde de onderneming 58.000 mensen te werk.